Купи лесно, плати скъпо -здравна психология на анорексията
Днес вестник „Труд”
публикува статия за починало момиче от анорексия, тъжен факт за един загубен
млад човешки живот. Въпреки, че това заболяване е свързано с ограничаване на
приемът на храна и на пръв поглед може да изглежда, че това е физичен проблем фактите
са малко по различни. Анорексията или
Анорексия невроза като е позната в клиничната психология е преди всичко
заболяване на психиката, което обаче има за последица физични и физиологични
последствия. Това един пример, който ясно демонстрира тясната връзка между
психика и тяло, и представя едно силно
доказателство, че заболяванията се
причиняват не само от генетични, но и от социални и поведенчески фактори.
Дълго време
медицината разглеждаше заболяванията в чисто биологичен контекст, но през
последните 20 години започна да се говори за един чисто нов подход към тях а
именно биопсихосоциалният зад който, стои разбирането, че множество фактори
влияят върху това какво е здраве и какво е болест. Здравната
Психология като наука се занимава изключително с тази връзка и търси обяснения
и решения на тези въпроси в контекста на този съвременен подход.
И така новият
подход към здравето изисква предоставяне на такива условия, които разглеждат човешкото
благополучие от множество различни страни. Относно Анорексията показателно е
как определени вярвания и социални норми стават причина за усвояване на модел
на поведение и подражание станали причина за нейното появяване. Поставяйки я в
биопсихосоциалният контекст може да се наблюдават най-малко две причини за предизвикването
и.
- Социална- разглеждайки исторически социалната норма за красота в Европа ще видим, че около времето на Ренесанса моделът за красиво женско тяло(1600г. Петър Пол Рубенс) представя жената като такава имаща доста закръглени форми.Слабите жени са били възприемани като недохранени и като такива, които не биха били плодовити(фертилни). През 18в. започва една промяна в нагласата, където на жената все повече и повече започва да и се вменява очакване, че тя трябва да има слаба талия, което предизвиква тогавашната мода да включи стегнатите корсети подчертвайки и тази форма и повдигайки и бюста по-високо.При мъжете корсетът не намира това широко приложение, но и те следват модните тенденции. Използването на корсета по това време причинява доста здравословни проблеми като трудно дишане, увредена мускулно скелетна система и дори смърт. Стигало се е до крайности като премахване на долните ребра за намаляване на женската талия. Тези социални норми стават и причина да се оформи и социална нагласа, в която жените започват да оперират, започвайки да изпитват неудволетворение от тялото си(форма, кг).Именно тази формирана социална нагласа става инструмент, чрез който медията и индустрията започва масирано „облъчване” чрез предлагане на продукти за удовлетворяване на тази”Нужда”. И така се появяват, диетите, фитнес програмите, дрехите подчертаващи формите на тялото,козметичните компании, моделите и звездите за подражание. Цялата бизнес-медия индустрия е построена на това очакване, на тази неудолетвореност и усилено промотират и поддържат тази „Вяра” - кое е красиво и кое не.
- Психологическа- Формирането на една социална нагласа включва множество фактори като убеждения, вярвания, преживяване, заучено поведение и т.н. Създадените социални очаквания за красота и приемането им от обществото съзнателно или несъзнателно се усвояват от него и то се стреми да ги”набие в главата” на хората. Например в изследване на Кантор(1987) се отбелязва, че представянето на жената в медиите и ТВ е с подчертано сексуално послания както и Арчер(1983) показва, че ударението се поставя всеповече върху тялото и по-малко върху лицето.
В същото време социалната позиция, която
жената заема е тя да бъде все по сексуално удовлетворяваща. Тази формирана вяра
се предава от поколение на поколение създавайки база върху, която определени
заболявания като Анорексията може да се развият. Например обичайно е да се види как при минус 10-20 градуса , млади
девойки се разхождат с къси поли или без
шапка за удовлетворят тази социална норма и то предимно за да бъдат забелязани
от момчетата вписвайки се много добре в българската
поговорка ‘Трай бабо за хубост”. Тя е отличен пример за това как културните вярвания разгледани от социално
психологическа гледна точка подчертават модел
на поведение, който се определя от вярата
в тях. Чрез подражанието им, (социалното учене на А.Бандура) те се използват като средство за да се „втълпи” една
определена нужда, която и обществото,
медията културата подкрепят . Разглеждайки въпроса за промяна на поведението
Бандура показва, че Моделирането(показване/наблюдаване и подражание) е ефективен
метод за постигане на желана цел. За съжаление обикновеният човек е така ”моделиран”,
чрез инфилтриране на вярването, „че трябва да бъдеш слаб” , че това за него става стандарт, вид „Матрицата”
в който той е неволен участник на един консуматорски
продукт създаден, чрез един вид комерсиално
социално инженерство.
И така на въпроса, защо болният от Анорексия
иска да е слаб може да се даде следният отговор
: чрез формираната социална вяра, защото
така жената е по желана, че тя има място в обществото, че тя ще има семейство или защото това се очаква от
нея.
Тук ясно се вижда как има конфликт между това кое е здравословно и това кое
е красиво. Изграждането на здравословна идентичност изисква понякога противопоставяне
на социалните очаквания защото цената, която може да се плати за да бъдеш част от”обществото”
е цена, която е в посока по скоро за обслужване на бизнес интереси от колкото на обществените.
Изграждане на убеждения за това: какво е
здравословно, какво ни мотивира към
определено поведение и дали има социална
манипулация за наша сметка, са въпроси, на
които е нужно да се търсят отговори в предприемане на здравословни инициативи било
то лични или социални.
Няма коментари:
Публикуване на коментар